Ångra köp på internet: Regler, undantag och hur du gör
25 november 2025
Du är inte ensam. Det är inte ovanligt att en vara som kommer hem inte alls motsvarar förväntningarna. Ofta erbjuds öppet köp och fria returer under en viss tid men det är frivilligt för butikerna att erbjuda det. Vad säger egentligen lagen om din rätt att ångra ett köp? I den här artikeln reder vi ut några viktiga saker om ångerrätten.
Innehåll:
Ångerrätt regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Den ger dig som konsument rätt att ångra köp som du har gjort av en näringsidkare inom 14 dagar utan att behöva ange någon särskild anledning. Reglerna i lagen är tvingande vilket innebär att avtalsvillkor som är sämre för konsumenten än reglerna i lagen saknar verkan.
Näringsidkaren är skyldig att ge dig information om din ångerrätt. Om näringsidkaren inte ger dig rätt information om ångerrätten kan ångerrätten i vissa fall förlängas med ett helt år.
Anchor tag: 1När har du rätt att ångra ett köp?
Du har rätt att ångra ett köp när du som konsument köper en sak eller en tjänst på distans, utanför säljarens butik (till exempel på internet, via telefonförsäljning, av en försäljare på gatan eller i hemmet). Som tjänst räknas till exempel arbete som innebär att en sak ska repareras, installeras eller tillverkas. Som tjänst räknas även uthyrning av fast egendom, det kan till exempel handla om hyra av en festlokal eller en campingplats.
Du har också rätt att ångra vissa avtal om digitala tjänster och digitalt innehåll, till exempel streamingtjänster eller nedladdade program.
Anchor tag: 2Det finns undantag
Ångerrätten gäller inte alltid. I lagen finns det flera undantag för speciella typer av avtal då ångerrätten inte gäller. Vissa avtal rör varor där det inte bedömts lämpligt att ha någon ångerrätt. Här följer några viktiga undantag från ångerrätten:
- Vid köp mellan två privatpersoner finns ingen ångerrätt
- Hyra av permanentbostad
- Nybyggnation av hus,
- Köp som görs i varuautomater,
- Avtal som handlar lotteri eller vadhållning,
- Leverans av matkassar,
- Om köpet gäller produkter som har specialtillverkats eller gjorts enligt dina anvisningar. Det kan till exempel kläder med personliga tryck,
- För hygienprodukter där förseglingen har brutits, till exempel läppstift, gäller ingen ångerrätt.
- För digitala tjänster och digitalt innehåll kan ångerrätten försvinna om du aktivt har godkänt att ångerrätten försvinner i samband med att du laddar ned innehållet.
Så använder du ångerrätten
För att använda ångerrätten behöver du kontakta företaget inom 14 dagar, helst skriftligen via e-post så att det går att bevisa i efterhand att du har valt att nyttja ångerrätten. Tiden börjar räknas från när du tar emot varan. Om köpet gäller en tjänst börjar tiden i stället att räknas från att avtalet ingås.
Företaget måste tillhandahålla en ångerblankett som kan användas för att använda ångerrätten. Det finns en standardiserad ångerblankett som Konsumentverket har tagit fram som du som konsument alltid kan använda dig av för att använda ångerrätten.
När ångerrätten utövas ska varan lämnas eller sändas tillbaka till näringsidkaren senast inom 14 dagar. Du som kund måste som huvudregel betala för att sända tillbaka varan till säljaren. Om säljaren har gått med på att stå för kostnaden för returfrakten eller om säljaren inte före köpet har informerat om att sådana kostnader landar på dig som kund, blir det säljaren som får stå för kostnaden att återsända varan.
Säljaren ska därefter återbetala vad du har betalat för varan inom 14 dagar från att säljaren tagit emot returen.
Det är tillåtet att undersöka varan som du har köpt för att se vilka egenskaper och funktioner den har. Om du som kund använder varan mer än vad som är nödvändigt kan du behöva ersätta näringsidkaren för den värdeminskning som kan uppstå på varan. Det förutsätter dock att säljaren före köpet har informerat kunden om det.
Anchor tag: 4Särskilda regler för telefonförsäljning
Vid telefonförsäljning gäller särskilda regler. Om säljaren har ringt till konsumenten och erbjudit att sälja något måste säljaren bekräfta erbjudandet skriftligt för konsumenten. Avtalet ingås sedan genom att konsumenten, efter att samtalet har avslutats, skriftligen bekräftar erbjudandet. Om konsumenten skriver under avtalet under det pågående samtalet är avtalet ogiltigt och konsumenten behöver då inte betala för några varor eller tjänster.